måndag 4 augusti 2014

MIN SKÖRDETID ÄR NU...

SKÖRDA…en av de första minnesbilderna i mitt liv…då på far Knuts trädgårdsmästeri i Allerum eller morfar Nils gård. Vi barn var service-gänget som sprang med fika och dricka ut på åkrarna…sprang i stubben och rev sönder benen …och skrattade. Jag måste fortfarande SKÖRDA…numera kanske mest en symbolisk handling till sin skala…men dock. Den djupa tillfredställelsen är samma och den bitterljuva känslan av alltings ändlighet som kommer smygande när "det nästan är över". Bergamottmynta på bordet. Torkas för vinterns teer...
Den gula löken blev vacker och stor i år. Den får nu torka över trädgårdsstolarna. Nästa år…nästa år…börjar jag redan tänka…dåååå ska jag ha många sorters lök…dessa lättodlade skönheter som ger oss sina nyttigheter långt in i vintern. Glädjer mej varje gång jag kan skala en egenodlad ekologisk lök till maten...
…och sista fånget av mina blek-lila favoritrosor fick bli till dekoration just innan det ljuvliga sensommarregnet kom till oss…NU DANSAR VI SKÖRDEDANS I DET LJUMMA REGNET…första skörden är bärgad :)

Inga kommentarer: