måndag 17 november 2014

TÄNDER MINA LJUS

Adventstid i sikte och alla vill vi tända våra ljus. Trots en lång och fin höst fångar nu de grå dagarna oss, och man får anstränga sig för att skapa ljus. Både i hus och hem men även i sinnet. För mej startar nu ett antal julaktiviteter som vi med c&t deltar i, och det skapar ljus för mej.
Med åren har dekorationerna inför advent förändrats i vårt hem. Nu är det mest ljus av olika slag och växter och mossor som skapar vår stämning. Att sätta upp en ljusslinga i sina träd ute eller inne eller i växthuset kan bli en skön syn att vila blicken på. I ett olivträd som här eller i äppelträdet ute.
Vill man ha något mera storslaget kan ett hjärta fyllt av kärlek till det gröna och blommande och till ljuset skapas och bilda ett magnifikt blickfång. Detta hjärta är bedårande i sin enkelhet och naturnära skepnad. Fotograferade jag förra året och en dag ska vi ha en dylik här hemma. En stor eloge till den som skapat det.
Mina loppisfynd från sommaren blir gärna ljuspunkter till advent. Förra året fyllde vi vackra gamla kaffekoppar med ljus och iår blir det små vaser av pressglas. Det kommer väl lite mossa vartefter kring ljusen också. Mossa, grenar och kottar är så livsnära och ger mej en "urkraft" som liksom "jordar mej".
Men för mej så är narcisserna de största budbärarna om att ljuset kommer igen. Jag importerar lökar av denna vita väldoftande tarzett varje år från Holland. Köper den från samma producent som min far köpte lökar från på 60-talet. Nu har vi några av dessa blommande i trädgårdskrukorna, Snart flyttar dom in i växthuset. Sedan drar jag upp lökar i omgångar och har fram till våren. Mina "ljusets budbärare". Önskar Er alla massor av värme &ljus.

Inga kommentarer: